Lotje van de Brinkhorst
Doelgroep: Schoolklassen
Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Aantal deelnemers: 36
Aantal begeleiders: 6 vanuit de school
Periode: Lente
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: EUR 200,- voor aanschaf materialen
Over het project
De themales Lotje van de Brinkhorst is bedoeld voor groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. In deze les maken kleuters kennis met boerderijdieren zoals kippen, geiten, schapen, konijnen, enz. Ze doen kennis op over de dieren en ervaren handelingen zoals het aaien van dieren.
Bij deze les worden enkele opdrachten begeleid door een van de clienten met een verstandelijke beperking, bijvoorbeeld de opdracht van het aaien van een konijn. Op deze manier maken de kinderen niet alleen kennis met dieren maar ook met mensen met een verstandelijke beperking.
DOEL VAN HET PROJECT:
Het doel van de themales is het kennismaken en in contact komen met boerderijdieren. Hierbij worden de kinderen begeleid in het overwinnen van eventuele angsten voor de dieren. Verder is een doel van de les dat kinderen oefenen in het verwoorden van hun ervaringen tijdens het bezoek aan de kinderboerderij.
Organisatie
VOORBEREIDING:
- Werven van de scholen
- Instructiebijeenkomst geven aan leerkrachten van ca. een uur
- Hierin krijgen ze uitleg over de les en krijgen ze alle benodigde gegevens. Ze geven vervolgens zelf de les aan hun groep leerlingen. Ze dienen van te voren hulpouders te zoeken voor het begeleiden van de kleuters in kleine groepjes. Voor de verwerking van de les terug op school moeten ze een aantal kleurplaten kopieren en een werkblad dat wordt uitgedeeld aan de kleuters om mee naar huis te nemen.
- Klaarzetten van de materialen voor de les
UITVOERING:
– Introductiefase: Vertelpantomime om de aandacht van leerlingen te richten op het onderwerp van deze les. Op school, klassikaal (in kring), 1/2 uur.
– Activiteitenfase: Avonturentocht op de kinderboerderij waarbij leerlingen kennis maken met de dieren, buiten en binnen, in groepjes van max. 6 leerlingen, 1,5 uur.
– Ordeningsfase: Ordeningsspel waarin voorwerpen in een kring worden gekoppeld aan dieren (op de KiBo zelf), klassikaal (in kring), ¼ uur.
– Verwerkingsfase: Knutselles waarin leerlingen hun favoriete dier knutselen, op school, binnen, 1 uur.
– Evaluatiefase: thuis vertellen leerlingen over hun ervaringen aan de hand van vragen op werkblad, thuis, ¼ uur.
In het draaiboek worden de verschillende fasen uitgebreid beschreven. Totaal: 3 a 4 uur
EVALUATIE:
Elke leerkracht krijgt tijdens zijn/haar bezoek aan onze kinderboerderij een evaluatieformulier mee. Hierop vult hij/zij in hoe de les is ervaren door leerkracht en leerlingen.
Locatie en begeleiding
BESCHRIJF DE LOCATIE:
Het terrein van de kinderboerderij
TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:
Vanuit de kinderboerderij is 1 of 2 begeleiders nodig voor het klaarzetten en opruimen van de les en voor de opdracht van het aaien van de dieren.
ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:
Hulpouders begeleiden kleine groepjes kleuters tijdens het bezoek aan de kinderboerderij. Ze krijgen van tevoren een handleiding voor hulpouders om door te lezen zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Ze lezen de opdrachten voor en voeren deze uit met de kleuters.
HERKENBAARHEID ORGANISATIE:
Dit is duidelijk, aangezien de les op de kinderboerderij plaatsvindt.
PROMOTIE DOOR:
Via de website | Via scholen
Materialen, middelen en dieren
BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
– Stoelen en tafels
– dobbelsteen met dierenplaatjes
– memoryspel
– kippenei
– een voeldoos met vier dierenvachtjes
– drie geurpotjes
– honing op een toastje
– dierenplaten (zie bijlage)
BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:
– draaiboek voor leerkracht (zie bijlagen)
– handleiding voor hulpouders (zie bijlagen)
– plattegrond terrein
– opdrachtenwaaier (avonturenboekje, zie bijlagen)
– bordjes met opdrachtennummers (bijlagen Lotje, zie bijlagen)
– werkblad voor evaluatie (evaluatie kinderen, zie bijlagen)
DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:
Er worden kippen, schapen, geiten, konijnen of cavia s geaaid. Bij het dier moet begeleiding zijn voor het juist benaderen en hanteren. Hoe meer diersoorten, hoe beter. Men kan zelf een extra opdracht toevoegen als er een varken, koe of pony aanwezig is.
OVERIGE OPMERKINGEN:
Deze les vindt plaats op Natuurboerderij de Brinkhorst en is een les van CNME Landgoed Schothorst, Gemeente Amersfoort. De les is ontwikkeld door MAK Blokweer uit Blokker.
Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.
Contactpersoon: Joost Buddingh