Het kabouterpad
Doelgroep: Kinderen
Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Aantal deelnemers: Ongeveer 20 – 30 (schoolklas)
Aantal begeleiders: Minimaal 1 per groep
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Buiten
Benodigd budget: Circa 100 tot 200 euro aan materiaalkosten
Over het project
Op het erf van de kinderboerderij staan acht kabouters. Bij elke kabouter hoort een opdracht over de kinderboerderij. In kleine groepjes (met begeleider) gaan de kinderen op zoek naar de kabouters en voeren daar opdrachten uit. De opdrachten zijn kijk-en-doe-opdrachten en gaan over de kinderboerderij en de dieren op de kinderboerderij.
Opdrachten die aan bod komen, zij o.a.: verschillen zoeken tussen geiten en schapen, van ei tot kip, het voer van het konijn, watervogels, ruiken bij de varkens, hoefijzers, groente en de bijentuin.
DOEL VAN HET PROJECT:
Kinderen op een leuke manier kennis laten maken met de kinderboerderij.
Organisatie
VOORBEREIDING:
Voor deze les wordt een leskist ontwikkeld. In de leskist zitten alle materialen die nodig zijn voor het uitvoeren hiervan. Bij de opdrachten (kabouters) worden de volgende materialen klaargezet:
Algemeen: Elke begeleider krijgt een handleiding met alle vragen en antwoorden. Ook zit hierbij een plattegrond. Zij krijgen de instructie om de vragen voor te lezen.
Opdracht 1: Voelbox met geiten- en schapenvacht en schapen / geiten (om naar te kijken)
Opdracht 2: Afbeeldingen van de ontwikkeling van een ei/kuiken/kip
Opdracht 3: Bordjes met gezond/niet gezond en diverse producten
Opdracht 4: Voer voor de watervogels
Opdracht 5: Diverse geurboxen klaarzetten
Opdracht 6: Hoefijzers
Opdracht 7: Puzzel van de appel, aardappel en aardbei
UITVOERING:
EVALUATIE:
Zie het evaluatieformulier in de bijlagen. De begeleider/school wordt gevraagd het project te evalueren.
Locatie en begeleiding
BESCHRIJF DE LOCATIE:
De opdrachten zijn te vinden op het terrein van de kinderboerderij
TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:
Bij de kinderboerderij wordt ervoor gezorgd dat de kinderen en begeleiding ontvangen worden, de leskist volledig is en klaar staat en de begeleiding wordt geinstrueerd.
ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:
Als begeleider wordt een actieve rol verwacht. Ter ondersteuning ontvangen zij de handleiding. Alle opdrachten zijn hierin uitgewerkt en toegelicht, waardoor de begeleider kan aangeven of de kinderen de opdracht juist hebben uitgevoerd, om hen hierbij te helpen of hen extra informatie te geven. Natuurlijk moeten de kinderen wel zelf eerst het doe- en denkwerk doen.
HERKENBAARHEID ORGANISATIE:
De medewerkers van de kinderboerderij zijn te herkennen aan hun kleding.
PROMOTIE DOOR:
Op de kinderboerderij zelf | Via scholen
Materialen, middelen en dieren
BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
Alle benodigde middelen per keer zitten in een leskist.
BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:
De handleiding voor de begeleiders
DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:
Kinderen voeren de opdracht uit bij de dieren, ze hoeven niet met de dieren te werken.
Stageprojecten
Niveau: HAVO/VWO
Leerjaar: Middenbouw | Bovenbouw
Aantal stagiaires per stage: 1
Aantal uur: 20
TAKEN VAN DE STAGIAIR:
De maatschappelijke stagiaire kan het Kabouterpad vernieuwen of aanvullen voor de kinderboerderij. Hierbij gaat hij/zij na welke opdrachten aanslaan en welke verbeterd kunnen worden. Hiervoor kan er een evaluatie plaatsvinden met de school. De stagiaire bedenkt nieuwe of andere opdrachten. Tijdens een bezoek van een schoolklas is de stagiair aanwezig en begeleid ook een groepje kinderen. Na afloop zorgt de stagiair voor een evaluatie van de nieuwe opdrachten. Ook onder de kinderen! Om zo het Kabouterpad leuk en actueel te houden.
GEWENSTE VAARDIGHEDEN:
Is creatief | Legt makkelijk contact | Heeft ervaring/affiniteit met de doelgroep | Komt afspraken na | Toont initiatief | Werkt zelfstandig