Doortje duif

Doelgroep: Peuters
Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Aantal deelnemers: 40
Aantal begeleiders: 2
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Buiten
Benodigd budget: 30 euro

OVER HET PROJECT

Een visuele leskist over de dieren die op de kinderboerderij leven. In deze leskist wordt ieder dier individueel behandeld in de vorm van 2 opdrachten: 1 doe-opdracht en 1 leeropdracht.

DOEL VAN HET PROJECT:

Kinderen op een visuele manier de kinderboerderij laten ontdekken.

ORGANISATIE

VOORBEREIDING:

– maken van houten puzzels

– uitprinten en lamineren van opdrachtvellen

– tafel neerzetten

UITVOERING:

Deze leskist bevat in totaal 10 boerderijdieren. Deze 10 dieren zijn ook daadwerkelijk op de kinderboerderij aanwezig. Deze boerderijdieren (uit hout gefiguurzaagd) liggen uitgestald op een tafel. De opdracht begint met een versje dat wordt voorgelezen en er wordt iets verteld over het dier. De kinderen moeten raden om welk dier het gaat en pakken dan het juiste dier (van hout) van de tafel. De begeleider loopt met het groepje kinderen naar het juiste dier. De kinderen mogen zeggen wat ze een beetje vreemd vinden aan dit dier of wat ze juist heel erg leuk/grappig vinden.

Dan wordt het tijd om de opdrachten uit te voeren: een doe- en een leer-opdracht. Tijdens de opdrachten blijft het (houten) dier bij het groepje zodat de kinderen steeds kunnen zien om welk dier het gaat. Wanneer de opdrachten zijn uitgevoerd loopt het groepje terug naar de tafel en mogen ze het houten dier in de puzzel leggen. Hierna pakken ze een volgend dier van de tafel en lopen naar dat dier toe.

EVALUATIE:

Het wordt achteraf in de werkgroep besproken.

LOCATIE EN BEGELEIDING

BESCHRIJF DE LOCATIE:

Het terrein van de kinderboerderij.

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:
  • klas in groepen van 4/5 kinderen verdelen (geef de leerkracht geen groep zodat deze overzicht kan houden en kan inspringen waar nodig)
  • uitleg geven aan leerkracht en begeleidende ouders
  • het bijsturen van de ouders
ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:
  • verhaaltje voorlezen aan de kinderen
  • groepen indelen
  • overzicht houden

 

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:
  • badges
  • bodywarmers
PROMOTIE DOOR:

Via de website | Via scholen

MATERIALEN, MIDDELEN EN DIEREN

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
  • tafel (om de puzzels en opdrachtenvellen op te leggen)
  • puzzels (met daarop alle tien de dieren en Doortje duif)/ alternatief: vel papier waarop de kinderen de dieren kunnen prikken
  • houten melkkoe
  • 2 lepels + 2 (nep) eieren
  • waslijn met daaraan(kleine) kledingstukken waarvan een paar van schapenwol gemaakt zijn
  • 2 stokpaardjes

 

BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:
  • opdrachtvellen
  • varken op papier
  • ezel op papier (staart eraf halen en laten prikken)

 

OVERIGE OPMERKINGEN:

De ervaring leert dat kinderen ongeveer anderhalf uur doen over 5 dieren. Deze leskist is speciaal ontwikkeld voor kinderen met leerproblemen en concentratieproblemen (speciaal onderwijs).

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Sint-Oedenrode
Contactpersoon: Jan Swinkels