Thema ‘zeldzame huisdieren’

Doelgroep: Alle bezoekers
Leeftijd: Alle leeftijden
Aantal deelnemers: Onbeperkt
Aantal begeleiders: Afhankelijk van de activiteit
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: Afhankelijk van de activiteiten die uitgevoerd worden.

Over het project

Op diverse kinderboerderijen worden zeldzame dieren gehouden. Hierbij gaat het eigenlijk om Zeldzame Nederlandse Landbouwhuisdierrassen. Zoals het Zwartblesschaap, de Nederlandse Landgeit of de Groninger Blaarkop. Allemaal rassen die vroeger veel in Nederland voorkwamen en tegenwoordig soms met uitsterven worden bedreigd. Gelukkig worden deze rassen op veel kinderboerderijen gehouden. Van een enkele Lakenvelder kip tot meerdere koeienrassen die gehuisvest worden. Echter, vaak is voor het publiek een kip een kip en een geit een geit. Ze zien wel dat er verschillen zijn tussen de dieren, maar weten niet altijd dat het (zeldzame) Nederlandse rassen zijn. En waarom juist deze rassen gehouden worden.

Om de verschillen tussen de rassen onder de aandacht te brengen bij het publiek, is deze cd-rom met diverse activiteiten rondom zeldzame rassen samengesteld. Hierop zijn activiteiten te vinden waarbij de bezoeker kijkt naar de verschillen tussen de dieren. Ook als er op de kinderboerderij weinig of geen zeldzame rassen gehouden worden, kunnen deze activiteiten ingezet worden.

Op de cd-rom zelf vindt u vier hoofdactiviteiten: een knutselactiviteit, een speurtocht, een quiz en een tentoonstelling. Deze activiteiten kunnen onafhankelijk van elkaar ingezet worden. De activiteiten worden hieronder kort beschreven:

Activiteit 1: Knutselen
Bij deze activiteit knutselen kinderen met de verschillende rassen. De kinderen kiezen een afbeelding van een (of meerdere) zeldza(a)m(e) landbouwhuisdierras(sen). Deze knippen ze uit en kleuren of plakken ze zo mooi (en realistisch) mogelijk in. Van alle kunstwerken kan een zeldzaam mooie kudde gemaakt worden!

Activiteit 2: Kijk-en-doe-kaarten
Kinderen krijgen een kijk-en-doe kaart met vragen over een bepaald diersoort. Ze vullen hierover een aantal vragen in. De antwoorden vinden ze door daadwerkelijk naar het dier te kijken. Kinderen kunnen hiermee zelfstandig aan de slag. De vragen zijn vrij algemeen, waardoor ze ook gebruikt kunnen worden op kinderboerderijen die geen of een beperkt aantal zeldzame rassen houdt.

Activiteit 3: Quiz Wie ben ik
Sommige landbouwhuisdierrassen hebben typische namen. Deze namen vertellen iets over hoe het dier eruit ziet of waar het vandaan komt. Bij deze quiz wordt de kinderen gevraagd zo snel mogelijk de afbeelding van een ras op te zoeken aan de hand van de naam.

Activiteit 4: Tentoonstelling Een wereld door verschil
Op de informatieborden wordt verteld waarom bepaalde rassen zeldzaam zijn geworden en ook om welke rassen het gaat. Dit is per diersoort te vinden. Ook kunnen kinderboerderijen aangeven welke zeldzame rassen zij hebben.

DOEL VAN HET PROJECT:

Het publiek kennis laten maken met de zeldzame huisdierrassen op de kinderboerderij.

Organisatie

VOORBEREIDING:

Zie hiervoor de beschrijving in de handleiding.

UITVOERING:

Zie hiervoor de beschrijving in de handleiding.

EVALUATIE:

Zie hiervoor de handleiding.

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

De activiteiten kunnen zowel binnen als buiten uitgevoerd worden. De kijk-en-doe-kaarten worden uitgevoerd op het terrein van de kinderboerderij. Kinderen bezoeken hiermee de dieren.

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:

Begeleiding bij de activiteiten

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

Dit is aan de kinderboerderij zelf.

PROMOTIE DOOR:

Op de kinderboerderij zelf | Via de website | Via de lokale pers

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:

Voor de knutselactiviteit zijn knutselmaterialen nodig, zoals stiften en potloden. Of een plukje wol of veren. Bij de speurtocht is schrijfgerei nodig. Voor de overige middelen zie de handleiding.

BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

Zie hiervoor de downloads.

DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:

Kinderen bezoeken bij de kijk-en-doe-kaarten de dieren. Ze moeten bij deze opdracht met name kijken naar de dieren.

Stageprojecten

Deze velden zijn van toepassing op de stagiaire die het project uitvoert.

Niveau: VMBO | HAVO/VWO
Leerjaar: Middenbouw | Bovenbouw
Aantal stagiaires per stage: Afh. van aantal activiteiten
Aantal uur: Afh. van aantal activiteiten

TAKEN VAN DE STAGIAIR:

Organiseren van thema-activiteiten:

inventariseren van de activiteiten die uitgevoerd kunnen worden op de kinderboerderij
eventueel aanvullende activiteiten bedenken rondom het thema, bijv. met de eigen zeldzame huisdierrassen
promotiemateriaal ontwikkelen en uitzetten in de media: website, pers, op de kinderboerderij etc.
GEWENSTE VAARDIGHEDEN:

Kan samenwerken | Is creatief | Legt makkelijk contact | Toont initiatief

Overige opmerkingen

Deze activiteiten zijn ontwikkeld in samenwerking met Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH). Naast deze activiteiten heeft de SZH lesmateriaal ontwikkeld voor scholen of groepen op de kinderboerderij rondom dit thema.

Speciaal voor de (kinder)boerderij, voor een fokcentrum of educatief centrum, heeft de SZH de map Van Blaarkop tot Kraaikop gemaakt. De naam zegt het al: onze oorspronkelijke rassen staan centraal in deze map. Deze map kan gebruikt worden bij een bezoek van een groep leerlingen van de basisschool aan de boerderij. Er zitten allerlei opdrachten in over de verschillende soorten en rassen van de boerderijdieren voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw (maar ook voor de eerste klassen van groenscholen of voortgezet onderwijs).

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Kinderboerderij: Samenwerkende Kinderboerderijen Nederland
Plaats: Oss
Contactpersoon: vSKBN