Sporentocht

Doelgroep: Schoolklassen
Leeftijd: 8 t/m 11 jaar
Aantal deelnemers: 20-30
Aantal begeleiders: 1 a 2 van de kinderboerderij en 2 tot 3 vanuit de school
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Buiten
Benodigd budget: 10-20 euro

Over het project

Tijdens deze les gaan de kinderen aan de slag als spoorzoeker op en rondom de kinderboerderij.  De les bestaat uit twee delen. Deel 1 bestaat uit het zoeken van diverse sporen van bijna alle dieren op de boerderij middels een werkblad.  Deel 2 is het maken van gipsafdrukken van de gevonden sporen.

DOEL VAN HET PROJECT:

Deze les geeft de kinderen de kans om door observatie veel te weten te komen over de verschillende dieren. Ze kunnen met de opgedane kennis zelf ook anders gaan kijken naar wat ze zien, bijvoorbeeld tijdens een wandeling in het bos. De kinderen leren tevens samenwerken bij het maken van de afdrukken en het zoeken naar de sporen.

Organisatie

VOORBEREIDING:
  • de les promoten bij de scholen
  • zorg voor voldoende materialen: werkbladen, mallen, gips en bekers en roerlepels.
UITVOERING:

Gezamenlijk ontvangst
Er wordt begonnen met een gezamenlijk ontvangst en inleiding. Hierbij wordt uitleg gegeven over wat we gaan doen. Ook worden de huisregels toegelicht en wat huishoudelijke mededelingen gedaan, zoals waar de wcs zijn. Hierna  worden de  kinderen in groepen van 4 a 5 kinderen verdeeld.  Duur ongeveer 10 min.

Sporen zoeken
De groepen starten op verschillende punten op de boerderij en gaan op zoek naar sporen. Ze starten op diverse punten op de boerderij. De leerlingen lopen langs alle dieren die op het werkblad staan. Ze zoeken in de wei en stallen naar sporen, zoals pootafdrukken, knaagsporen, haren, wol en veren. Op het werkblad kunnen de leerlingen invullen of ze sporen vinden en zo ja, welke? Ze kunnen de sporen die ze gevonden hebben, ook natekenen! Duur ongeveer 45 min.

Gipsafdrukken maken

Na een korte pauze volgt de algemene uitleg over hoe de kinderen het gips moeten aanmaken en gebruiken in de mal. En waar ze op moeten letten om een goede afdruk te kunnen maken. Voor de jongste leerlingen wordt het voorgedaan. De leerlingen gaan nu in de groepjes afdrukken maken van sporen die ze hebben gezien tijdens het invullen van het werkblad.

Met de mallen gaan de leerlingen zoeken naar een geschikte pootafdruk of bijvoorbeeld een hoopje keutels in het zand, het malletje wordt erom gezet en dan kan het gips erin gegoten worden. Na de droogtijd kun je makkelijk de mal verwijderen. De afdruk is dan te zien in het gips. Je verwijderd heel eenvoudig de mal.  Door de schroef open te doen komt de afdruk er goed uit.  Na het afspoelen kunnen de afdrukken mee naar school.

Over het algemeen is het het makkelijkst om hoef/poot afdrukken te gipsen (je kan bij erg droog weer de grond op sommige plaatsen wat vochtig maken voor betere afdrukken).  Maar ook veren en andere sporen kunnen gegipst worden. Hierna kunnen de leerlingen rondkijken op de boerderij, terwijl het gips droogt. Dit duurt ongeveer 20 minuten.  Duur in totaal: ongeveer 45 min

Evaluatie

Aan het einde is er de mondelinge evaluatie met de leerlingen. Er wordt gevraagd wat ze van de les vonden en wat ze geleerd hebben. Hierna krijgen ze een certificaat mee: Hulp spoorzoeker en natuurlijk hun afdruk. Duur ongeveer 10 min.

EVALUATIE:

De evaluatie geschiedt mondeling bij zowel de leerlingen aan het einde van de les maar ook tijdens de les, dit gaat op een ongedwongen manier door vraag en antwoord.  De evaluatie met de leerkracht vindt ook mondeling plaats volgens vragen op het  evaluatieformulier.

 

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

De locatie zijn de weides en stallen van onze kinderboerderij. Dit is circa 2 ha groot.

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:

De begeleiders van zowel de school als van de boerderij zorgen ervoor dat alles soepel verloopt door regelmatig bij de groepjes langs te gaan en eventueel bij te sturen. Hoe jonger de leerlingen zijn, hoe meer begeleiding er nodig is. De taak van de begeleider van de kinderboerderij is ook om ervoor te zorgen dat voor aanvang alles klaar is dat er niets meer moet worden gehaald enz. De begeleider vanuit de kinderboerderij verzorgt ook de inleiding en de evaluatie. Ook legt hij/zij de opdrachten uit.

ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:

Vooral het begeleiden van de leerlingen op locatie. Natuurlijk kan er na de les op de boerderij een vervolg gemaakt worden over sporen van bijvoorbeeld planten, wilde dieren enz.

 

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

De begeleiding van de kinderboerderij heeft bedrijfskleding met een logo erop.

PROMOTIE DOOR:

Via de website | Via scholen

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:

Sporen zoeken:

– schrijfplankjes (1 per groep)
– schrijfgerei (1 per groep)

Gipsafdruk maken:

– Ronde mallen voor het maken van de gipsafdrukken. Zelf gebruiken we de muurankers voor pvc buizen van 10 cm diameter. Deze zijn namelijk makkelijk open te krijgen.
– Sneldrogend gips (in de bouwhandel te verkrijgen)
– Emmertjes (van vla of yoghurt) om het gips in te mengen of andere bekers met roerstokjes.
– Roerstokjes

BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

Benodigdheden voor het sporen zoeken:

– Werkblad Sporentocht (evenveel werkbladen als er groepen zijn)
– Certificaat hulp spoorzoeker

 

OVERIGE OPMERKINGEN:

Als het een erg droge periode is, is het niet zo makkelijk om goede afdrukken te vinden.  De grond op sommige plaatsen vochtig maken helpt.

Wij vragen per deelnemende leerling een bijdrage van 1 Euro

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Middelburg
Contactpersoon: Mieke Huurman