Het boerenvoorlezen

Doelgroep: Kinderen
Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Aantal deelnemers: 1-onbeperkt
Aantal begeleiders: 0
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: EUR 10,-

Over het project

Een maatschappelijke stagiair leest kinderen in de leeftijd van 3-6 jaar een verhaal voor. De verhalen hebben een link naar de kinderboerderij: dieren, seizoenen of kabouters. De stagiair zoekt zelf de verhalen uit. Aansluitend aan het voorlezen begeleidt hij/zij de kinderen met een eenvoudig teken-/kleur-/plakwerkje over iets uit het gelezen verhaaltje of gaat hij/zij met de kinderen naar een praktijkvoorbeeld waar zojuist over is voorgelezen.

DOEL VAN HET PROJECT:

Verhalen levend te maken voor kinderen om zo kinderen op een andere manier naar de dieren, de seizoenen en de natuur te laten kijken.

Organisatie

VOORBEREIDING:

Voorbereiding voor de maatschappelijke stagiaire (thuis):

  • Boeken lenen bij de bieb die een link hebben met de kinderboerderij of seizoenen (half uur per drie weken)
  • Kleurplaat, die past bij het verhaal, opzoeken op internet en uitprinten (10 minuten)

Voorbereiding op de werkplek:

  • Kleurplaat  kopieren, aantal afhankelijk van het aantal deelnemers (5 minuten)
  • Strobalen klaarzetten om de voorlees hoek te creeren (ongeveer 10) (10 minuten)
  • Kleurploloden pakken (aantal afhankelijk van het aantal deelnemers) (2 minuten)
  • Op het bord schrijven dat er boerenvoorlezen is (5 minuten)
  • Het bord klaarzetten op de kinderboerderij (2 minuten)

 Nabereiding op de werkplek:

  • Kinderen bedanken voor de aandacht en de komst
  • Kleurplaten en kleurpotloden opruimen (5 minuten)
  • Strobalen opruimen (10 minuten)
  • Losse strootjes opvegen en opruimen (10 minuten)

 

UITVOERING:
  • Minimaal elk half uur voorlezen uit de boeken over dieren / seizoenen, daarbij proberen met kinderen in gesprek te gaan ( heb jij ook eeen konijn? hoe heet-ie? wat eet-ie? enz…)
  • Kinderen en hun ouders op het terrein aanspreken dat er boerenvoorlezen is. De maatschappelijke stagiaire dient zichzelf te verkopen (op de kinderboerderij is gebleken dat dit zeer succesvol is).

De uitvoering is 3 uur.

EVALUATIE:

Na afloop van de boerenvoorleesochtend wordt samen met de stagiaire geevalueerd hoe de ochtend/middag is verlopen. Waar nodig kunnen sommige dingen aangepast worden voor de volgende voorleesochtend.

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

Een niet al te grote ruimte (of deel van een ruimte) dient knus gemaakt te worden door bijvoorbeeld grote kussens of strobalen. Deze ruimte dient als voorlees hoek.

ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:

Dit is afhankelijk van de ondersteuning die de school biedt aan de stagiaire.

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

De stagiaire draagt kleding van de kinderboerderij met daarop het logo.

PROMOTIE DOOR:

Op de kinderboerderij zelf | Via de website | Via de lokale pers

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
  • Boeken met verhalen (lenen bij de plaatselijke bibliotheek)
  • Kleurplaten die aansluiten bij het verhaal wat verteld wordt (aantal afhankelijk van het aantal deelnemers)
  • Strobalen (ongeveer 10)
  • Kleurpotloden (afhankelijk van het aantal deelnemers)
  • Knutselmaterialen  (afhankelijk van het aantal deelnemers)
  • Lijm (afhankelijk van het aantal deelnemers)
  • Tekenpapier (afhankelijk van het aantal deelnemers)
  • Scharen (afhankelijk van het aantal deelnemers)
BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

Geen

DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:

Dieren die voorkomen in het verhaal. Na afloop van het voorlezen kan de stagiaire de kinderen mee nemen naar het desbetreffende dier en hier wat meer informatie over geven of het dier laten aaien.

 

Stageprojecten

Deze velden zijn van toepassing op de stagiaire die het project uitvoert.

Niveau: HAVO/VWO
Leerjaar: Middenbouw
Aantal stagiaires per stage: 1 of 2
Aantal uur: 20

TAKEN VAN DE STAGIAIR:

– Verhaaltjes zoeken voor heel jonge kinderen
– Boeken lenen bij de plaatselijk bibliotheek
– Voorlezen aan de kinderen
– Kleine kleur- teken- of plakopdracht bedenken welke aansluit bij het verhaal
– Kleurplaten zoeken welke aansluiten bij het verhaal
– Kleurplaten kopieren
– Spullen klaarzetten en opruimen om te tekenen/kleuren/plakken
– Een aankondiging maken met de tijden erop wanneer een nieuwe leesronde begint (op een bord dat op de kinderboerderij geplaatst wordt)  
– Met de kinderen op de boerderij gaan kijken naar het onderwerp waarover juist is voorgelezen

GEWENSTE VAARDIGHEDEN:

Legt makkelijk contact | Stelt vragen | Komt afspraken na | Toont initiatief | Werkt zelfstandig

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Venlo
Contactpersoon: Monique Zegveld