Doe-middag met wetenschapsproefjes

Doelgroep: Schoolklassen
Leeftijd: 8 t/m 11 jaar
Aantal deelnemers: 4-10
Aantal begeleiders: 2-apr
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: Aanschaf materialen

Over het project

Bij de wetenschapsmiddagen organiseren maatschappelijke stagiaires kleine, ongevaarlijke proefjes en leggen op een kindvriendelijke manier uit hoe het werkt. De leerlingen zoeken de proefjes uit een grote map, zorgen dat de benodigde spullen er zijn, richten de ruimte in, begeleiden de middagen en ruimen daarna op.  

Per middag zijn ze 2 tot 2,5 uur bezig met de kinderactiviteiten te begeleiden. De rest van de tijd bereiden ze de middag voor en ruimen op.

DOEL VAN HET PROJECT:

Kinderen iets leren over wetenschappelijke proefjes.

Organisatie

VOORBEREIDING:

– stagiaires zoeken zelf de proefjes uit die ze willen gebruiken
– de stagiaires moeten ervoor zorgen dat ze de proefjes snappen, kennen en ook zelf hebben uitgeprobeerd
– van ieder proefje wordt een uitleg geschreven die de stagiaire tijdens de middag kan gebruiken bij het uitvoeren van het proefje (hoe is de proef verlopen en wat is de begrijpelijke scheikundige onderbouwing waardoor het resultaat is ontstaan)
– op de dag zelf moeten de benodigde middelen en materialen worden klaargelegd/klaargezet

UITVOERING:

– de stagiaires  leggen de proefjes een voor een uit en vertellen over de eventuele gevaren van een proefje
– indien mogelijk mogen de kinderen ook zelf de proefjes uitvoeren (als het te gevaarlijk is, doen de stagiaires de proefjes zelf en kijken de kinderen toe)
– nadat een proefje is uitgevoerd, leggen de stagiaires uit hoe het proefje is verlopen en hoe het resultaat is ontstaan (met begrijpelijke scheikundige onderbouwing)

EVALUATIE:

Na afloop van het project samen met de stagiaire.

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

Proefjes staan verspreid over het terrein opgesteld.

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:

– uitzoeken welke proefjes worden gebruikt
– inlezen en oefenen van de proefjes
– op de dag zelf de benodigde middelen en materialen klaarzetten
– aan de kinderen uitleggen wat de bedoeling is van de middag en wat de regels zijn m.b.t. het uitvoeren van de proefjes
– kinderen tijdens de middag de proefjes en eventueel begeleiden bij het zelf uitvoeren van de proefjes
– kinderen in de gaten houden, zodat er geen ongelukken gebeuren
– aan het eind van de dag alle gebruikte middelen en materialen opruimen

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

Kleding van de kinderboerderij met daarop het logo. Verder wordt het project op de kinderboerderij uitgevoerd dus dit is ook herkenning.

PROMOTIE DOOR:

Op de kinderboerderij zelf | Via scholen

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:

– stoelen (ca. 10)
– tafels (ca. 4)
– middelen afhankelijk van de proefjes die worden gekozen (bijv. eieren, zout, peper, lucifers, ballonen, etc.)

BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

– uitleg en informatie over de proefjes die worden uitgevoerd

Stageprojecten

Deze velden zijn van toepassing op de stagiaire die het project uitvoert.

Niveau: HAVO/VWO
Leerjaar: Middenbouw | Bovenbouw
Aantal stagiaires per stage: 2 tot 4
Aantal uur: 4 uur per week

TAKEN VAN DE STAGIAIR:

– uitzoeken activiteiten
– spullen regelen
– inrichten lokaal
– begeieiden activiteiten
– opruimen lokaal

GEWENSTE VAARDIGHEDEN:

Kan samenwerken

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Haarlem
Contactpersoon: Iems Tervoort