Dier en welzijn

Doelgroep: Alle bezoekers
Leeftijd: Alle leeftijden
Aantal deelnemers: Onbeperkt
Aantal begeleiders: Afhankelijk van de activiteit
Periode: Het gehele jaar | Lente
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: Afhankelijk van de activiteiten die uitgevoerd worden.

Over het project

Wanneer voelt een kip zich ‘kiplekker’ en wanneer is een koe tevreden? Een kip voelt zich goed als ze kan scharrelen, een stofbad kan nemen en ’s avonds met de andere kippen op stok kan. Een koe slaapt niet op een stok, zij heeft liever een schone stal. En overdag graast ze in de wei. En wij? Wij spelen graag buiten en slapen ’s nachts het liefst in een warm bed. Zo is elk dier anders.

In 2011 draaide het kinderboerderijenweekend om het thema ‘Dier en Welzijn’. Over het welzijn van dieren. Hoe weet je of een dier zich fijn voelt? Kan het misschien beter? En hoe kan de kinderboerderij –maar ook de huisdiereigenaar bijdragen aan het welzijn van ‘zijn’ dier(en)?

Activiteit 1: Knutselactiviteit voor de kleintjes

Waar voelt een dier zich het fijnste? Die vraag beantwoorden de kinderen aan de hand van het knipvel. Kinderen krijgen een tekening van een nieuwe kinderboerderij waarbij voor elk dier een fijn plekje gemaakt is. De kinderen knippen de dieren uit en plakken het dier op de juiste (= beste plek voor het dier) plek in de kinderboerderij.

Activiteit 2: Werkblad en workshop rondom het houden van huisdieren

Veel kinderen die op kinderboerderij komen, hebben thuis een huisdier. Of ze zien op de kinderboerderij een leuk dier en willen ‘dat ook thuis’. Op de kinderboerderij kan de juiste voorlichting gegeven rondom het houden van huisdieren met speciale aandacht voor het welzijn van de dieren. Wat heeft een huisdier nodig om zich goed te voelen? Voor deze activiteit zijn werkbladen ontwikkeld rondom het welzijn per huisdier. Kinderen kunnen het werkblad thuis invullen. Om de activiteit meer te laten leven, kunnen er op de kinderboerderij workshops georganiseerd worden.

Activiteit 3: Film en werkblad over kinderboerderijdieren en hun wilde soortgenoten

Elk dier is anders en heeft eigen behoeften. Zo moet een paard grazen en is een hond niet graag alleen. Dat is de soorteigen situatie per dier: wat eet een dier, wanneer voelt het zich prettig en hoe gedraagt het dier zich? En waar komt dat gedrag vandaan? Om dit goed in beeld te brengen, worden onze kinderboerderijdieren vergeleken met hun wilde soortgenoten. Dit wordt gedaan aan de hand van filmpjes die opgenomen zijn op kinderboerderij de Beestenboel in Rozenburg en Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

In het filmpje worden leuke weetjes verteld over de dieren op de kinderboerderij (door Henk Lommers) en in de dierentuin (door Dirk-Jan van der Kolk). Deze weetjes gaan over het dier en het welzijn van dat dier. Bij dit filmpje hoort een werkblad. Kinderen vullen de vragen op het werkblad in, nadat ze het filmpje bekeken hebben.

[dit filmpje lijkt verwijderd]

Activiteit 4: Tentoonstelling rondom het welzijn van (kinderboerderij)dieren

Bij deze tentoonstelling horen twaalf informatieteksten. Deze geven informatie over het welzijn van dieren. De teksten zijn ingedeeld aan de hand van de ‘vijf vrijheden voor het dier’ van Brambell. Over de volgende onderwerpen zijn teksten te vinden: Wat is dierenwelzijn?, dierenwelzijn op de kinderboerderij, het paard, de koe, het varken, het schaap, de geit, het konijn, de cavia, de kip, de hond en de kat.

DOEL VAN HET PROJECT:

Bezoekers van een kinderboerderij op een leuke manier iets leren over het thema Dier en Welzijn.

Organisatie

VOORBEREIDING:

De voorbereiding is afhankelijk van de gekozen activiteit. Zie hiervoor de handleiding.

UITVOERING:

De uitvoering is afhankelijk van de gekozen activiteit. Zie hiervoor de handleiding.

EVALUATIE:

De evaluatie is afhankelijk van de gekozen activiteit. Zie hiervoor de handleiding.

 

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

De activiteiten vinden plaats op het terrein van de kinderboerderij.

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:

Begeleiding bij de activiteiten.

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

Wisselend per kinderboerderij

PROMOTIE DOOR:

Op de kinderboerderij zelf | Via de website | Via de lokale pers | Via organisaties

 

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:

De benodigde middelen worden in de handleiding beschreven.

 

BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

De benodigde materialen worden in de handleiding beschreven.

Stageprojecten

Niveau: VMBO | HAVO/VWO
Leerjaar: Onderbouw | Middenbouw | Bovenbouw
Aantal stagiaires per stage: Afh. van aantal activiteiten
Aantal uur: Afh. van aantal activiteiten

TAKEN VAN DE STAGIAIR:

Organiseren van het Nationaal Kinderboerderijenweekend / thema-activiteiten:

  • inventariseren van de activiteiten die uitgevoerd kunnen worden op de kinderboerderij
  • eventueel aanvullende activiteiten bedenken rondom het thema
  • promotiemateriaal ontwikkelen en uitzetten in de media: website, pers, de kinderboerderij etc.
GEWENSTE VAARDIGHEDEN:

Kan samenwerken | Is creatief | Legt makkelijk contact | Toont initiatief | Werkt zelfstandig

Overige opmerkingen

Op internet is ook veel informatie te vinden rondom dierenwelzijn. Wat dacht u van de volgende websites:

Bij het samenstellen van de activiteiten is o.a. gebruik gemaakt van het rapport:
Ongerief bij gezelschapsdieren’.

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Geldermalsen

Contactpersoon: vSKBN