De Pannenkoekenles

Doelgroep: Kinderen
Leeftijd: 8 t/m 11 jaar
Aantal deelnemers: maximaal 12
Aantal begeleiders: 1 (per 12 kinderen)
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: Aanschaf materialen

Over het project

Een leuke, leerzame en gevulde middag voor kinderen. Schoolklassen komen op de kinderboerderij pannenkoeken bakken. En niet zomaar pannenkoeken bakken, maar ook van alles leren over de herkomst van de ingredienten. De kinderen gaan in groepjes de ingredienten op de kinderboerderij verzamelen. Vervolgens worden de pannenkoeken gebakken en gezamenlijk opgegeten.

DOEL VAN HET PROJECT:

Kinderen een leuke en leerzame middag aanbieden.

Organisatie

VOORBEREIDING:

– Graanmolen aanschaffen
– Scholen benaderen met de vraag of zij interesse hebben in een pannenkoekenles
– Benodigde materialen aanschaffen
– Benodigde middelen afdrukken (aantal afhankelijk van het aantal deelnemers)
– Voorbereiden op het educatieve deel van de pannenkoekenles (wat kan waar verteld worden)

UITVOERING:

– Schoolklassen ontvangen.
– Schoolklassen in groepjes indelen van 12 kinderen.
– Kinderen uitleg geven over de pannenkoekenles (wat gaan ze doen en hoe).
– Samen met de kinderen de ingredienten verzamelen (zie uploads).
– Bij ieder gevonden ingredient uitleg geven (waar komt het vandaan enz.).
– Samen met de kinderen pannenkoeken bakken.

Duurt ongeveer 1,5 uur.

EVALUATIE:

Dit project wordt al jaren uitgevoerd op de kinderboerderij en wordt daarom nu niet meer zo intensief geevalueerd als voorheen. De medewerkers weten wat zijn/haar taken zijn en mocht iets niet verlopen zoals gepland dan wordt dit later wel geevalueerd met de docent of personeel van de kinderboerderij om achter de oorzaak te komen.

Locatie en begeleiding

BESCHRIJF DE LOCATIE:

Dit project speelt zich af op de gehele kinderboerderij. De kinderen starten op een gezamenlijk punt (binnen of buiten). Vervolgens gaan ze op de kinderboerderij de benodigdheden verzamelen voor het beslag van de pannenkoeken. Als alles verzameld is komen ze terug op het gezamenlijke punt waar het beslag en de pannenkoeken gemaakt worden. Deze ruimte kan aangekleed worden in een boerensfeer met stro, tafelkleden etc. (dit is afhankelijk van de kinderboerderij).

TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:

– Alle benodigde materialen verzamelen en klaarzetten.
– Kinderen vertellen wat de regels op de kinderboerderij zijn.
– Kinderen vertellen wat ze gaan doen.
– De klas opdelen in groepjes van 12 kinderen.
– De begeleider vanuit school instrueren.
– Boekje van De pannenkoekenles doorlopen met de kinderen.
– Uitleggen waar de melk vandaan komt.
– Uitleggen hoe boter ontstaat (dit gaan de kinderen later zelf doen)
– Samen met de kinderen de nep koe/geit melken.
– Uitleggen waar eieren vandaan komen.
– Uitleggen hoe het zit met de verschillende soorten eieren in de winkel aan de hand van eierdoosjes (biologische/niet biologische eieren enz.)
– Samen met de kinderen de eieren rapen in het kippenhok (als er niet genoeg eieren gelegd zijn dienen er voorafgaande een aantal verstopt te worden in het kippenhok)
– Uitleggen waar het graan vandaan komt en hoe het dan verwerkt wordt in de pannenkoeken.
– Samen met de kinderen het graan fijnmalen.
– Samen met de kinderen boter gaan maken (door de slagroom te schudden).
– Samen met de kinderen het beslag gaan maken uit de verzamelde materialen.
– Samen met de kinderen de pannenkoeken gaan bakken.
– Samen met de kinderen het beslag gaan maken (zie uploads voor recept)

ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:

Voorafgaande dat de kinderen naar de kinderboerderij komen verteld de leraar in de klas een verhaal over een jongetje (zie uploads) dat pannenkoeken wil gaan bakken. In dit verhaal is het probleem dat het jongetje niet weet waar hij de ingredienten kan vinden.

Op de dag zelf ondersteund de leraar de medewerker van de kinderboerderij in de begeleiding.

HERKENBAARHEID ORGANISATIE:

Op de kleding staat het logo van de kinderboerderij.

PROMOTIE DOOR:

Op de kinderboerderij zelf | Via de website | Via scholen

Materialen, middelen en dieren

BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
  • Nep koe of geit (om te kunnen melken)
  • 1 potje slagroom (250 ml, om de boter te kunnen maken)
  • Glazen potjes (3x, om de slagroom te schudden totdat het boter is)
  • Houten kralen (6x, voor in de glazen potjes om de slagroom te schudden totdat het boter is)
  • Graanmolen (deze dient gekocht te worden)
  • Graankorrels (te koop bij een natuurwinkel of molen)
  • Complete granen incl. steel. (te koop bij natuurwinkel, deze granen dienen als voorbeeld en worden niet in de pannenkoeken verwerkt)
  • Extra meel (voor het geval dat er te weinig is, dit is te koop bij de natuurwinkel)
  • Kippeneieren
  • Houten plank (voor de boter te maken)
  • Boter spatel (om het vocht uit de boter te drukken)
  • Spatel
  • Garde
  • Pollepel (om het beslag in de pan te gieten)
  • Beslagkom
  • Branders/gasfornuis
  • Pannen
  • Stroop (voor op de pannenkoeken)
  • Suiker (voor op de pannenkoeken)
  • Eierdoosjes met verschillende logo s van keurmerken, biologisch/niet biologisch etc. (deze doosjes worden gebruikt om kinderen de verschillen tussen eieren te laten zien)
  • Servetten (de pannenkoeken worden opgerold en meegegeven in een servet)
BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:

– Boekje over de pannenkoekenles (12 x, zie uploads)
– Verhaal over het jongetje dat voorgelezen wordt in de klas (zie uploads)
– Informatiebord over de herkomst van eieren.

DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:

– Kippen (voor het kunnen rapen van de eieren)
– Koe of geit (om te kunnen laten zien dat hier de melk vandaan komt)

OVERIGE OPMERKINGEN:

– Voor dit project wordt een vergoeding gevraagd van 2,- per kind.
– Dit project kan ook uitgevoerd worden met kinderfeestjes.

Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.

Plaats: Amsterdam
Contactpersoon: Ellen Verweij