Knuffeluurtje
Doelgroep: Kinderen
Leeftijd: 8 t/m 11 jaar
Aantal deelnemers: Schoolklas
Aantal begeleiders: Twee vanuit de kinderboerderij en daarnaast ouders/leraren van school
Periode: Lente
Locatie: Zowel binnen als buiten
Benodigd budget: n.v.t.
Over het project
Klassen van de basisschool brengen een bezoek aan de kinderboerderij van ongeveer 1 uur.
Tijdens dit uur maken zij kennis met de dieren op de kinderboerderij. Allereerst gaan de kinderen in een grote kring zitten om een aantal tijdelijke dierenverblijven waarin cavia s en konijnen zitten. De kinderen krijgen deze dieren op schoot en kunnen ze knuffelen (de dieren worden gerouleerd).
Vervolgens wordt een ronde gemaakt over de kinderboerderij en worden eventuele vragen van kinderen beantwoord. Tijdens deze ronde worden een aantal dieren door de kinderen gevoerd. Dit is een minimale hoeveelheid voer, zie het als iets extra’s.
De dieren die gevoerd worden zijn de: watervogels, wallabies, cavia s, varkens, herten, nandoe s en geiten gevoerd. Het voeren wordt afgewisseld met het knuffelen/vasthouden van verschillende dieren zoals: muizen, eenden, kippen, kuikens en geiten. Als de hele ronde over de kinderboerderij gemaakt is, vegen de kinderen de voeten, wassen hun handen kunnen gaan spelen in de speeltuin.
DOEL VAN HET PROJECT:
Leuke ochtend voor basisschoolkinderen op de kinderboerderij.
Organisatie
VOORBEREIDING:
8.30 uur
- Zwerfvuil verzamelen op de kinderboerderij/speeltuin
 - Vuilnisbakken op het terrein legen
 - Speeltoestellen (indien aanwezig) droogmaken/schoonmaken
 - Schone handdoeken ophangen bij handenwasplaats
 - Zeep neerleggen bij handenwasplaats
 - Terrein (indien nodig) vegen
 - Knuffelbakken klaarzetten (voor cavia €™s en konijnen)
 - Handdoeken klaarleggen die de kinderen op hun benen kunnen leggen voor het krassen van de dieren
 - Stoelen en banken klaarzetten en zittingen schoonmaken
 - Knuffelbakken voorzien van aaibare, handtamme dieren
 - Laatste controle of alles toonbaar is voor het publiek
 - Voer klaarzetten in de emmers (dit ook fijn maken zodat meerdere kinderen mee kunnen helpen met het voeren)
 
UITVOERING:
9.20 uur
– Leiding vanuit school opzoeken voor afspraken en de gang van zaken. 
9.30 uur 
– Welkom heten van de groep en begeleiders 
– Uitleggen wat ze kunnen verwachten en hoe de gang van zaken zijn
De ronde begint: 
– Kinderen gaan op de stoelen zitten die rond de knuffelbak staan
– De begeleiders vanuit de kinderboerderij geven de dieren aan de kinderen 
– De dieren rouleren onderling
– Na 10 a 15 minuten worden de dieren terug in de knuffelbak gezet
Hierna bezoeken de kinderen de dieren van de kinderboerderij. Dus de geiten, schapen, herten kalfjes, watervogels, cavia s, kleine knaagdieren, vogeltjes, pluimee, varkens en wallabies. Bij al deze dieren mogen de kinderen een beetje voeren (een emmertje). Ook wordt er wat verteld over de dieren. Zoals over de veren of haren, de verschillende kleuren en rassen. De muizen en kuikens mogen voorzichtig vastgehouden worden. De ganzen (let op dat dit tamme dieren zijn!) en herten mogen de kinderen uit de hand voeren.
10.25 uur
– De rondleiding zit erop
– De kinderen gaan de handen wassen en de voeten vegen 
– De begeleiders rekenen af ( ‚¬1,- per kind)
– Er wordt gezamenlijk afgesloten en de kinderen/begeleiders worden bedankt voor de aandacht
– Vervolgens gaan de kinderen spelen in de speeltuin (indien deze aanwezig is)
EVALUATIE:
Na afloop van ieder bezoek van een klas wordt met de aanwezige werknemers van de kinderboerderij geevalueerd hoe alles verlopen is. Als het heel slecht verlopen is en kinderen niet luisterden of vernielzuchtig waren wordt dit genoteerd (wanneer deze school in het vervolg weer naar de kinderboerderij wil komen worden ze niet geaccepteerd). Na afloop wordt eveneens met de begeleiders vanuit school gepraat over het verloop van het bezoek. Indien nodig kunnen bepaalde zaken hier rechtgezet worden.
Locatie en begeleiding
BESCHRIJF DE LOCATIE:
Het project vindt plaats op de kinderboerderij zelf. 
– Een kring met stoelen waar de kinderen op kunnen zitten om met de konijnen en cavia s te aaien. In het midden van deze kring staat een bak waar een aantal dieren inzitten. 
– De route is verder afhankelijk van de kinderboerderij zelf en de dieren die aanwezig zijn.
TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:
Voorafgaande:
- Contact hebben met de scholen en afspraken plannen.
 - Zorgen dat de kinderboerderij er netjes uitziet (je wil immers een goede indruk maken op de bezoekers).
 - Voer klaar zetten in emmers voor de te voeren dieren.
 - Dieren klaarzetten (een selectie maken) die geknuffeld mogen worden.
 - Dierenverblijven klaarmaken waar de dieren (zoals konijnen en cavia s) tijdelijk ingezet kunnen worden.
 - Personeel van de kinderboerderij inlichten hoeveel en wanneer de kinderen komen.
 
Tijdens het bezoek:
- Afspraken maken met de begeleiding en kinderen over de regels op de kinderboerderij (wat mag wel, wat mag niet).
 - Afspraken maken dat de begeleiding vanuit school de kinderen in het oog houdt en waar nodig corrigeert.
 - De schoolklas welkom heten.
 - Uitleggen hoe de dieren gehanteerd dienen te worden. (denk aan het welzijn van de dieren)
 - Kinderen de weg wijzen op de kinderboerderij.
 - Dieren aan de kinderen geven (zodat zij deze vast kunnen houden).
 - Overzicht houden.
 - Vragen beantwoorden van de kinderen.
 - Kinderen wijzen op het wassen van de handen en het vegen van de voeten aan het einde van de ronde.
 
ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:
Maak voorafgaande aan het bezoek duidelijke afspraken met de begeleiders van de schoolklas. Spreek af: 
– Dat de begeleiders de kinderen in de gaten houden en hen corrigeren waar nodig. 
– Hoe de dieren gehanteerd dienen te worden en laat de ouders de kinderen hier ook in begeleiden. 
– Dat de begeleiders voorafgaande aan het bezoek de kinderen kennis laten maken met de regels op de kinderboerderij (zo voorkom je chaos). 
– Dat de begeleiders van school voorafgaande aan het bezoek de kinderen vertellen waar ze naar toe gaan en wat ze gaan doen.
HERKENBAARHEID ORGANISATIE:
– T-shirts/truien
PROMOTIE DOOR:
Op de kinderboerderij zelf | Via scholen
Materialen, middelen en dieren
BENODIGDE VASTE MIDDELEN:
- Stoelen (afhankelijk van het aantal kinderen)
 - Verblijven waar de dieren (konijnen en cavia s) tijdelijk in zitten
 - Voer voor dieren, zoals brood fruit en groente (zie dit voer als iets extra s, de brokken worden na afloop gevoerd door de verzorgers zelf)
 - Emmer om het voer in klaar te zetten.
 
BENODIGDE (DIGITALE) MATERIALEN:
Geen
DIEREN EN AANDACHTSPUNTEN:
Belangrijk is dat de dieren die geknuffeld worden handtam zijn.
OVERIGE OPMERKINGEN:
– Als vergoeding wordt er per kind 1 euro betaald voor dit project. 
– Begeleiding: zorg dat er voldoende begeleiding aanwezig is, 1 begeleider per 5 kinderen, om de kinderen en de dieren in de gaten te houden (denk hierbij aan het welzijn van de dieren).
Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.
Contactpersoon: Frans van Grinsven