Konijn in de klas
Doelgroep: Schoolklassen
Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Aantal deelnemers: Schoolklas
Aantal begeleiders: 1 begeleider per 5 kinderen (groepswerk)
Periode: Het gehele jaar
Locatie: Binnen
Benodigd budget: Zie bijlage projectvoorstel
OVER HET PROJECT
Een levend konijn in de klas is een echte beleving! Tijdens de activiteit ‘konijn in de klas’ komt er een levend konijn in de klas. Het konijn komt met speciale begeleiding. Een cliënt van zorginstelling Esdégé-Reigersdaal begeleidt samen met een vrijwilliger het bezoek.
Voor het bezoek wordt een speciaal getraind konijn ingezet. Het konijn vormt aanleiding voor een klassengesprek en een klassenbeleving over het konijn. De cliënt vertelt over het konijn. Een vrijwilliger ondersteunt bij het oppakken, aaien en bekijken van het konijn.
DOEL VAN HET PROJECT:
Educatieve doelstellingen
Groep 1 en 2
- Bouw van het konijn
- Zintuigen van het konijn
- Voeding en verzorging van het konijn
- Kijken naar het gedrag van het konijn
Groep 3 en 4
- Voortplanting bij het konijn
- Het konijn als zoogdier
- Gedrag van het konijn in relatie tot ons eigen gedrag
- Konijnen in het wild, vijanden en voedselkringloop
Nevendoelstelling
- Leerlingen komen in aanraking met zorg cliënt en leren hierdoor een normale omgang met zorg cliënt aan.
- Invulling dagbesteding Esdege Reigersdaal
- Invulling aan wens scholen levend dier in de klas.
Organisatie
VOORBEREIDING:
Voorbereiding door de leerkracht
- Lees de brief in bijlage 1, waarin de medewerker van Esdégé Reigersdaal zich voorstelt;
- Kies welke opdrachten u wilt inzetten tijdens het circuit tijdens de les. U vindt de opties in het schema onder 4.3;
- In het schema kunt u zien welke materialen voor de circuitopdrachten worden meegenomen door de medewerkers van Esdégé Reigersdaal en welke materialen u zelf dient te verzamelen.
- Afhankelijk van de gekozen circuitopdrachten vraagt extra ouders/begeleiders (naar behoefte) ter ondersteuning van de les;
- Zorg ervoor dat u, of een collega, de twee medewerkers van Esdege Reigersdaal op de afgesproken tijd ontvangt en dat de toegankelijkheid van de school en het lokaal geregeld is (denk hierbij aan rolstoelgebruikers).
4.2 Introductie en voorbereiding voor de leerlingen
Ter voorbereiding op het bezoek van de twee medewerkers van Esdégé Reigersdaal en het konijn is het volgende van belang.
Gehandicapt zijn
Er komt iemand in de klas die er anders uitziet dan de meeste volwassenen die de kinderen kennen. Deze persoon kan in een rolstoel zitten, doof zijn, moeilijk lopen of bijvoorbeeld lastig praten. De persoon is ‘gehandicapt’. Maar wat is dat nu eigenlijk? Bereid de kinderen voor op het bezoek van de gehandicapte medewerker van Esdégé Reigersdaal door hier alvast over te praten aan de hand van de foto en brief uit bijlage 1.
Lees de brief voor aan de leerlingen en laat de foto van de medewerker zien.
Aan de hand van de volgende vragen kunt u een kringgesprek voeren met de leerlingen:
- Wat zien jullie op de foto?
- Kennen de leerlingen zelf mensen die er zo uitzien als de persoon op de foto (bijvoorbeeld die ook in een rolstoel zitten)
- Kunnen ze er iets over vertellen?
- Pols de reactie van de leerlingen. Vinden ze iets raar? Waarom is dat dan zo?
Vertel hoe de persoon op de foto heet en wat hij komt doen in de klas. Betrek de leerlingen bij het inrichten van de klas voor de medewerkers van Esdégé Reigersdaal en het konijn.
- Hoe zullen we straks gaan zitten, zodat de medewerkers van Esdégé Reigersdaal ook bij ons kunnen komen zitten?
- Hoe zorgen we ervoor dat we allemaal het konijn kunnen zien?
- Is de klas toegankelijk voor een rolstoel? (indien nodig)
- Zijn er meer dingen die de leerlingen kunnen/willen regelen voor de visite?
Vertel dat wanneer er een levend konijn in de klas komt, er wel een paar belangrijke regels gelden:
- Als het konijn in de klas komt, blijven we eerst netjes op de stoelen zitten.
- We mogen het konijn van dichtbij bekijken en aaien, wanneer de medewerkers van Esdégé Reigersdaal dat zeggen.
- We tillen het konijn niet op.
- Niet schreeuwen. Het konijn kan erg schrikken van harde geluiden.
UITVOERING:
De leerkracht heet cliënt en vrijwilliger welkom en stelt ze voor aan de klas. Client stelt zichzelf voor en vertelt kort over het konijn. Kinderen mogen om beurten het konijn aaien. Er gaat een oefen/knuffelkonijn mee waarop de kinderen kunnen oefenen met aaien. Kinderen die het echte konijn niet durven te aaien, kunnen het knuffelkonijn aaien. Het knuffelkonijn kan ook worden gebruikt als kinderen iets bij het konijn willen aanwijzen.
Vrijwilliger en cliënt begeleiden het aaien van het konijn; cliënt en leerlingen kunnen met elkaar in gesprek gaan. Verwondering en beleving staan centraal. Cliënt heeft verschillende vragenkaartjes voor zich liggen. Leerlingen mogen die bij de cliënt halen en voorlezen (thema’s van het vragenkaartje kunnen zijn: uiterlijk, zintuigen, voeding en verzorging)
De cliënt heeft ook verschillende hulpmiddelen bij zich zoals: voer (plus foto’s van de graangewassen waaruit het voer gemaakt wordt); benodigdheden voor in een hok (drinkflesje, voerbakje, hooiruifje); EHBO trommeltje (met: nageltang, tekenpen of pincet, vlooienkam, borstel, speelgoed) etc.
Ook vragen met betrekking tot de cliënt kunnen hier worden besproken! Leerlingen ontdekken zo dat ondanks dat de cliënt zijn/haar beperkingen heeft, hij/zij wel de verzorging van een konijn kan doen en hier les over kan geven.
EVALUATIE:
We hebben ontdekt dat de doelstellingen en nevendoelstellingen bij de eerste twee klassen ruim gehaald zijn. Bijzondere lessen, ontroerende ontmoetingen tussen kind en dier; en tussen kind en cliënt. We hebben ongeveer 60 kinderen laten kennismaken met een konijn, waarbij veel vragen zijn beantwoord en ook veel creatieve activiteiten zijn ontstaan. Voor sommige kinderen was het een eerste kennismaking met een konijn. Om met elkaar op deze manier rustig te praten over het verzorgen van een dier en wat je daar allemaal voor nodig hebt, hebben wij ervaren als een heel effectief communicatiemiddel .
De integratie van cliënt Arjan in de klas met de leerlingen was, ook voor de leerkracht een nieuwe en waardevolle ervaring. De kinderen hadden al gauw hele directe vragen. Maar ook zonder woorden bereik je heel veel. Ook cliënt Arjan vond het geweldig. De foto’s spreken voor zich!
Het is daarom een project waar we trots op zijn en wat we niet alleen gaan doorzetten; maar ook uitbreiden naar een verzorgingstehuis: ‘Konijn op huiskamerbezoek’. De organisatie eromheen is al gebeurd en zodra de afspraak staat; gaat Arjan ook daar op bezoek met konijn Sjors. Voor de toekomst kijken we natuurlijk ook naar andere cliënten die we hiervoor in kunnen zetten.
Locatie en begeleiding
TAKEN BEGELEIDING VAN DE KINDERBOERDERIJ:
Zie de bijlage
ROL VAN DOCENT/BEGELEIDING VAN DE GROEP:
Zie de bijlage docentenhandleiding
OVERIGE OPMERKINGEN:
Inzending Ida Zilverprijs 2014
Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met onderstaande kinderboerderij. Klik op de naam van de kinderboerderij voor meer informatie over deze locatie.
Contactpersoon: Katelijne van Spronsen